donderdag 26 november 2015

Thursday Challenge - Hard

Opdracht van deze week:
"HARD" (Solid, Metal, Steel, Stone, Rock, Glass, Concrete,...)
"HARD" (Solide, Metaal, Staal, Steen, Rots, Glas,Beton, ...)
Onze bijdrage aan the thursday challenge.

Noord-Sleen is a village in the Dutch province of Drenthe, municipality of Coevorden.
This dolmen is a huge beautiful specimen. It lies on the edge of North Sleen

Noord-Sleen is een dorp in de Nederlandse provincie Drenthe, gemeente Coevorden.
Dit hunebed is een enorm mooi exemplaar. Het ligt aan de rand van Noord-Sleen, en ligt op een veldje naast de akker velden.
- Click on photo to enlarge -

Wat erg bijzonder aan dit hunebed is dat het erg compleet is. Zo zijn er nog een hoop kransstenen aanwezig. De kring rond
hunebed D50 is vrij compleet en geeft een mooi beeld tot waar de dekheuvel ooit gelegen moet hebben.

Ook aan dekstenen ontbreekt het niet, al zijn niet alle plekken gevuld.

Het hunebed is ongeveer 17 meter lang en had ooit oorspronkelijk 8 dekstenen.

Toelichting:
Een hunebed is een steenkamer die bestaat uit grote staande stenen (dat wil zeggen zwerfstenen) overdekt door heel grote platte stenen. Met kleinere stenen is vaak, maasr niet altijd, aan een zijknt een ingang grmaakt. Het geheel werd overdekt met aarde zodat een forse heuvel ontstond.

9 opmerkingen:

Gattina zei

Very interesting, didn't know that this exists !

Indrani zei

Great series for the theme.
Greetings from India!

Kati zei

Mooi, erg lang geleden dat ik in Drente de hunnebedden bezocht heb..

Unknown zei

Een deel van onze geschiedenis... mooi in beeld gebracht en verwwoord.

Suske. zei

Precies of Asterix en Obelix in de buurt geweest zijn.
Mooie foto's.

Christiaan zei

Ik was 13 jaar geleden inderdaad een backpacker. Nu heb ik een gezin...

FRANK103 zei

Bijzonder fraai hunebed, als ik in het oosten of het zuiden van het land ben ga ik daar ook graag naar kijken. Deze had ik nog nooit gezien,

Marjolijn. zei

Mooi, herinneringen aan een schoolreisje van vroeger.

gerdaYD zei

Misschien weten jullie dat ondertussen wel, ik ben een groot liefhebber van prehistorische monumenten en dit exemplaar is er beslist een schitterend voorbeeld van!
Bedankt voor dit mooi log dat jullie met al even mooie foto's lardeerden, hier geniet ik van!